Groepsnieuws

Groep 3

 

Wie het lokaal van groep 3 in kijkt, ziet al een hele rij woordjes hangen. Ook de leerlijn is flink gevuld met letters: klinkers, korte klanken, lange klanken, tweetekenklanken. We hebben hard geoefend om ze allemaal goed onder de knie te krijgen. Sommige letters hebben we nog eens herhaald, omdat ze zo op elkaar lijken dat we ze soms door elkaar halen. De b en de p, de e en de ee, de a en de aa. We kennen bij de letters gebaren uit de methode Spreekbeeld, die ons helpen. De kinderen zijn heel enthousiast en oefenen trouw!


 

Lezen en rekenen

 

Kern 2 ging over het lichaam, de dokter, de dierenarts, ziek zijn. We zijn op bezoek gegaan bij dierenarts Diana (de moeder van onze eigen Raven) in haar praktijk op het Koopmansgildeplein. De kinderen hadden van tevoren vragen bedacht: krijgt een hond ook een snoepje als hij flink is geweest? Waarvoor zijn de prikjes? Hoe oud is het oudste dier dat je behandeld hebt? Ook mochten de kinderen het hart van een hond luisteren en zagen ze een scan van de poot van een hond. Na afloop kregen ze een ballon, een kleurplaat en een cap. Het was een leuke en leerzame ochtend!

 

We starten kern 3 met een ankerverhaal over een wensdoos. Kim en Ashraf mogen drie wensen doen. Al snel hebben ze zeep en ijs gewenst, maar waar zullen ze hun laatste wens aan besteden? In de kern praten we over de supermarkt en de producten die je daar kunt kopen.

 

Bij de rekenles zijn we al begonnen met splitsen. Met behulp van dobbelstenen splitsen we 6 of 12 fiches in gele en blauwe fiches. Met een blinddoekspel raden we hoeveel ballen er in een bak zitten. Het zijn er 11, ik zie er 5, hoeveel zijn er verstopt? In het volgende blok gaan we bussommen leren. In de eerste bus zie 6 mensen. Na de halte zijn het er 9. Wat is er gebeurd bij de halte. De kinderen maken kennen met het erbij- en erafteken.


 

Schrijven

 

Bij de schrijfles hebben we alle cijfers geleerd. Als de kinderen vijf stickers hebben, mogen ze met een gelpen schrijven. Dat hebben bijna alle kinderen nu al mogen doen. De uitdaging is nu de schrijfwijze te onthouden en de cijfers ook tijdens de rekenlessen goed te schrijven. Dat is best lastig! Daarom herhalen we ze geregeld.  Het cijferschrift is mee naar huis en we starten nu in het schrift met de schrijfpatronen. Door vloeiende lijnen te maken, oefenen we de pengreep, hand en pols. Als dit goed lukt, zijn we straks helemaal klaar voor het leren van de schrijfletters.


 

Kinderboekenweek

 

We hebben genoten van het toneelstuk ‘de boze heks en het fluisterkruid’ dat de juffen en meesters voor ons speelden. In de klas lezen we het prentenboek ‘Draak’ van Nils Pieters. Graaf Draak wil graag de griezeligste griezel van de hele wereld zijn. Hij vijlt zijn tanden en trekt aan zijn oren. In de klas gaan we voor onszelf een griezelnaam verzinnen. En waar woont de draak? Wat doet hij allemaal? Samen met de kinderen van groep 4 gaan we griezelige knutsels maken.